Zwemstijlen

Er zijn verschillende zwemstijlen waarmee we ons door het water kunnen bewegen. Bent u een beginnende zwemmer? Of wilt u uw zwemtechnieken nog verfijnen? Ik  zorg voor zwemlessen op maat: we bespreken samen uw zwemervaringen en stellen een lessenprogramma op dat aangepast is aan uw doel.

Hieronder volgt een opsomming van de verschillende zwemstijlen die wij aanbieden, elk met hun voor- en nadelen.

Rugslag
De rugslag is een zwemslag die op de rug wordt gezwommen. Deze zwemstijl is een ideale en veilige manier om zich in het water voort te bewegen en is uitermate geschikt als eerste zwemstijl.

Voordelen:
– U kan gemakkelijk ademen.
– De horizontale ligging is goed vol te houden.
– De bewegingen voelen natuurlijk aan.

Nadelen:
– U kan zich visueel moeilijk oriënteren .
– Leningheid in enkels en schouders is vereist.

Crawl
De crawl of borstcrawl staat bekend als de snelste zwemslag. U beweegt uw armen afgewisseld boven water, waardoor uw bovenlichaam een rollende beweging maakt en u goed kunt ademen. Onder water gebruikt u uw gestrekte armen en vlakke handen als een peddel, terwijl er een constante stuwing vanuit de benen komt. De gelijkenissen met rugslag zijn treffend, waardoor crawl vaak als tweede zwemstijl wordt aangeleerd

Voordelen:
– U kan zich visueel goed oriënteren.
– De coördinatie tussen armen en benen voelt natuurlijk aan.
– De peddelbeweging met de benen voelt natuurlijk aan

Nadelen:
– Ademen is moeilijker dan bij de rugslag en beïnvloedt de ligging.
– U heeft geen uitrustmoment.

Schoolslag
Schoolslag is waarschijnlijk de meest bekende zwemstijl waarbij de zwemmer zich schoksgewijs verplaatst. De armen en benen zijn een geheel van kleine complexe bewegingen en wordt daarom niet (meer) aangeraden als eerste zwemstijl.

Voordelen:
– U kan makkelijk ademen.
– In de glijdfase van de zwemstijl is er een rustmoment.
– De zwemstijl heeft een gemakkelijk horizontale ligging.

Nadelen:
– De ademhaling is nefast voor de ligging.
– De beenbewegingen voelen onnatuurlijk aan en zijn complex.
– Het coördineren van armen, benen en de ademhaling is moeilijk

Vlinderslag
De vlinderslag is een snelle zwemstijl. De armen bewegen gelijktijdig naar voren (uithaal) en komen samen voor uw lichaam (insteek). Onder water is er een glijd, trek- en duwfase. De beenslag werkt zowel stabiliserend als stuwend. De hoofd- en rugpositie zijn zeer bepalend voor weerstand. Deze zwemstijl vraagt veel kennis en vaardigheid en is daarom aanbevolen voor gevorderden.

Voordelen:
– De beenbeweging voelt natuurlijk aan.

Nadelen:
– U heeft kracht nodig.
_ U hanteert een schuine ligging waardoor u meer weerstand ondervindt.
– De ademhaling beïnvloedt de ligging.